Leren communiceren

Waar mensen samenwerken, wordt gecommuniceerd.

Versta jij wel wat ik zeg? Ligt het aan het luisteren of aan de wijze van vertellen?

Communiceren gaat verder dan slechts zeggen wat je bedoelt. Wanneer dit niet doordacht is, kunnen irritaties ontstaan die kunnen leiden tot een conflict. Soms is het meer zichtbaar dan anders en dan zijn conflicten natuurlijk lastiger om op te lossen.

Hoewel conflicten ook meerwaarde hebben voor een organisatie of project, wil je graag een goede oplossing vinden waarbij goede relaties intact blijven. Probeer verschillende oplossingsstrategieën uit en ontdek waar jouw sterkte ligt.

Belangrijke onderwerpen in de training

De volgende onderdelen komen in de training aan de orde:

  • Communicatiebasis, stijlen, voorkeuren;
  • Ik hoor je vs ik luister naar je;
  • Vier kanten van een boodschap;
  • De communicatiematrix;
  • Hoe om te gaan met conflicten;
  • Onderhandelen: onderzoeken van de win-winsituatie.
 
Onderhandelen
Sommige mensen zien onderhandelen als een manier van leven. Je onderhandelt op het werk, thuis, op straat, overal. Met je manager, partner, vrienden, met iedereen. Beide partijen willen een goed resultaat bereiken. Wat is mijn alternatief? Hoe zorg ik dat ik krijg wat ik wil?

Schrijf je in voor een training bij OPTIO

Wil je ook goed en duidelijk kunnen communiceren?? Bel dan naar 0653 169 277 voor meer informatie of schrijf je direct in voor één van de opleidingen bij OPTIO.