Waar mensen samenwerken, wordt gecommuniceerd.

Versta jij wel wat ik zeg? Ligt het dan aan het luisteren of aan de wijze van vertellen?

Communiceren gaat verder dan slechts zeggen wat je bedoelt. Wanneer dit niet doordacht gebeurt kunnen irritaties ontstaan die al dan niet leiden tot een conflict. Soms is het meer zichtbaar dan anders en dan zijn deze conflicten uiteraard lastiger om op te lossen.

Hoewel conflicten ook meerwaarde hebben voor een organisatie of project, wil je graag een goede oplossing vinden waarbij goede relaties intact blijven. Probeer verschillende oplossingsstrategieën uit en ontdek waar jouw sterkte ligt.

Sommige mensen zien onderhandelen als een manier van leven. Je onderhandelt op het werk, thuis, op straat, overal. Met je manager, partner, vrienden, met eenieder. Beide partijen willen een goed resultaat bereiken. Wat is mijn alternatief? Hoe zorg ik dat ik krijg wat ik wil?

Onderdelen die besproken worden:

  •  Communicatie basis, stijlen, voorkeuren;
  • Ik hoor je vs ik luister naar je;
  • 4 kanten van een boodschap;
  • De communicatie matrix;
  • Hoe om te gaan met conflicten;
  • Onderhandelen: Onderzoeken van de win/win situatie.

 

Neem contact op